איך בוחרים קרן פנסיה?

מה זו בעצם קרן פנסיה?

קרן פנסיה היא תכנית הכוללת חסכון לתקופת הזקנה, על-מנת לקבל קצבת פנסיה חודשית החל מגיל הפרישה; כמו כן היא משלמת קצבת נכות, שמחליפה חלק מההכנסה במקרה של תאונה או מחלה ואובדן כושר עבודה; וקצבת שארים במקרה של פטירת המבוטח/ת.

אילו קרנות פנסיה קיימות בישראל?

ראשית הקרנות מתחלקות לקרנות פנסיה ותיקות, שבהן נמצאים עמיתים שהצטרפו עד 1995, ופועלות בשיטה של צבירת זכויות (Defined Benefit), וקרנות פנסיה חדשות, לעמיתים שהצטרפו ומצטרפים מ-1995 ואילך, ופועלות בשיטה של הפקדות ידועות (Defined Contribution). הקרנות החדשות מתחלקות לקרנות מקיפות, שהן החסכון הבסיסי וראשוני, שבו דמי הניהול לרוב נמוכים יותר והן מגובות ברשת בטחון (עד עתה אגרות חוב מיועדות ובקרוב רשת בטחון חדשה) ומוגבלות לסכום הפקדה או שכר מבוטח עד גובה מסוים, ולקרנות כלליות, שהן מוצר משלים, שאינן מגובות ברשת בטחון ואינן מוגבלות בסכום ההפקדה. אנו נתמקד כאן בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות שהן כיום המוצר העיקרי לחוסכים חדשים.

בישראל קיימות כיום 7 קרנות פנסיה חדשות מקיפות:

מנורה-מבטחים, מגדל מקפת, הראל, כלל, הפניקס-אקסלנס, אלטשולר-שחם ומיטב-דש. כמו כן נמצאות בהקמה שתי קרנות נוספות, של בתי ההשקעות מור ואינפיניטי, שאמורות לפעול מתחילת 2022.

אבל כמה זה עולה לי?

קרנות הפנסיה גובות דמי ניהול מהעמיתים בקרנות. הגובה המקסימלי בקרנות החדשות המקיפות הוא 6% מהכספים המופקדות בקרנות וכמו כן 0.5% לשנה מכל החסכון שנצבר בקרן. אולם ניתן לקבל הנחה בדמי הניהול, הן באמצעות הסכם של מקום העבודה או ועד העובדים, והן באמצעות משא ומתן אישי. הממוצע כיום בשוק הוא 1.95% מההפקדות ו-0.19% לשנה מהצבירה. כדאי לדעת כמה דמי ניהול אתם משלמים, זה מידע שנמסר לכם בעת ההצטרפות או מתן הצעה לביטוח פנסיוני, וכמו כן מופיע בדו”ח השנתי או הרבעוני שאתם אמורים לקבל מקרן הפנסיה.

בנוסף, קרן הפנסיה מבטחת את העמיתים כאמור בביטוח נכות ושארים – הביטוח נעשה בשיטת ביטוח הדדי, כלומר למעשה כל העמיתים מבטחים זה את זה, ביטוח זה הוא זול יותר מאשר פוליסת ביטוח. עם זאת, הביטוח לא מכסה את כל המצבים של אובדן כושר עבודה המכוסים בפוליסות מתאימות.

מה ההבדל בין קרנות פנסיה נבחרות לקרנות ברירת מחדל?

זה אותו הדבר בדיוק. משרד האוצר ורשות שוק ההון פירסמו מכרז לקרנות פנסיה שיגבו דמי ניהול מוזלים מכל העמיתים מבלי שיצטרכו לנהל משא ומתן באופן אישי. מעסיקים אמורים לצרף עובדים לקרנות ברירת המחדל, אלא אם העובדים בחרו קרן אחרת או שנבחרה קרן נבחרת במכרז של מקום העבודה.

במכרז שנערך ב-2018 זכו 4 קרנות ברירת מחדל: פסגות, מיטב-דש, הלמן-אלדובי ואלטשולר-שחם. במכרז האחרון שנערך ב-2021 זכו שתי קרנות פעילות: אלטשולר-שחם ומיטב-דש, וכמו כן שתי הקרנות שאמורות לקום, של מור ואינפיניטי. קרנות אלה אמורות לגבות דמי ניהול של 1% מההפקדות ו- 0.22% לשנה מהצבירה, וכמו כן דמי ניהול של 0.3% מהפורשים לפנסיה למשך כל תקופת הפנסיה שלהם.

חשוב! אם הצטרפתם לקרן ברירת מחדל, התנאים שהיו תקפים במועד שהצטרפתם קבועים ל-10 שנים, במהלכם הקרן לא תוכל להעלות את דמי הניהול.

חשוב לדעת! לעובדים שנמצאים בהפסקת עבודה או הפסקת הפקדות לקרן, רוב הקרנות נוהגות להעלות את דמי הניהול לשיעור המקסימלי של 0.5% לשנה מהצבירה, אולם זה לא חל על קרנות ברירת המחדל המחויבות להמשיך לגבות רק את דמי הניהול שסוכמו עם משרד האוצר.

איך זה עובד תכל’ס?

שכירים: לפי צו פנסיה חובה, המעסיק מחויב להפריש לכם מ”השכר המבוטח” לקרן פנסיה (אלא אם בחרתם מוצר פנסיוני אחר). להפרשה יש שלושה מרכיבים: תגמולי מעסיק (סכום שהמעסיק מעביר במקביל לשכר), הפרשת המעסיק לפיצויים, ותגמולי עובד (סכום שמנכים לכם מהשכר). לפי הצו, חובה להעביר לפחות 6% תגמולי עובד, 6.5% תגמולי מעסיק ו-6% לפיצויים. ניתן להגדיל את ההפרשות עד 7% תגמולי עובד, 7% תגמולי מעביד ו-8.33% לפיצויים.

עצמאים: החל משנת 2017 חייבים עובדים עצמאים להפריש חלק מהכנסתם לקרן פנסיה או קופת גמל, הן לצורך קצבה לאחר הפרישה והן כחסכון למצב אבטלה וסגירת עסק. עבור חלק מההכנסה שעד חצי מהשכר הממוצע במשק (כלומר עבור 63,306 הראשונים בשנת המס) יש להפקיד לפחות 4.45% מההכנסה, ועבור היתרה עד גובה השכר הממוצע במשק (כלומר עד 126,612 ש”ח בשנה) יש להפקיד 12.55%. מעל לזה ההפקדה היא רשות ולא חובה, כדאי לזכור את הטבות המס בחסכון הפנסיוני.

הסכום נכנס לקרן הפנסיה, ממנו יורדים דמי ניהול, עלויות ביטוח למקרה מוות ולסיכוני נכות, והשאר נותר לחסכון. במקביל, הסכום שנצבר בקרן הפנסיה צובר תשואה על ההשקעות.

כך נראה דיווח רבעוני לדוגמא מקרן הפנסיה של הפניקס:

כאשר יוצאים לפנסיה, ההפקדות נפסקות, היתרה שנצברה בקרן הפנסיה מחולקת ב”מקדם ההמרה” והסכום שמתקבל הוא קצבת הפנסיה שתקבלו מדי חודש, כפוף להתאמות ועדכונים בהמשך.

אילו שיקולים צריך לשקול בבחירת קרן פנסיה?

דמי הניהול – גובה דמי הניהול שמוצעים לכם בהסכם ההתקשרות, כמובן שככל שנשלם פחות דמי ניהול, יישאר לנו יותר חסכון לפנסיה.

תשואות – יש חוסכים שנוהגים להסתכל בתשואות שהשיגו חברות הביטוח ובתי ההשקעות במסלולים דומים בעבר, ולתת עדיפות לחברות שהשיגו תשובה גבוהה יותר. את התשואות בעבר ניתן לראות במערכת פנסיה-נט, וכיוון שמדובר בחסכון לטווח ארוך, רצוי לבחון לפחות תשואות לתקופה של 3 או 5 שנים.

השקעות אחראיות ולא מזהמות – קיימים מספר גופים מוסדיים וקרנות פנסיה שהודיעו על מדיניות השקעה המתחשבת גם בשיקולי אחריות סביבתית, אחריות חברתית ומימשל תאגידי (ESG). כמו כן חוסכים רבים מעוניינים שכספם יושקע רק בחברות שאינן מזהמות ואינן גורמות למשבר האקלים ולהתחממות הגלובלית – מידע נוסף במדרג של פורום כסף נקי.

מסלול חסכון – בקרנות הפנסיה יש חלוקה של החוסכים למספר מסלולי חסכון והשקעה. חלקם מסלולים מותאמי גיל – למשל מסלול לחוסכים עד גיל 50, בין גיל 50-60, מגיל 60 ומעלה – על-פי עקרונות המודל הצ’יליאני להתאמת רמת הסיכון לגיל החוסך. כמו כן יש מסלולים מתמחים – מסלול מניות, מסלול אג”ח בלבד, ומסלולים פסיביים – עוקבי מדדים בבורסה. ההבדלים בין המסלולים הם ברמת הסיכון – מי שרוצה להשיג תשואה גבוהה יותר (בממוצע ולאורך זמן), ישקול לקחת סיכון ולהשקיע בשיעור גבוה יותר של מניות, ומי ששונא סיכון יעדיף נכסים יותר סולידיים כמו אגרות חוב ופחות מניות. ניתן גם לחלק את הכספים בין המסלולים על-פי יחס קבוע מראש.

קצבת שארים – רווקים או אנשים ללא בן/בת זוג וללא ילדים עד גיל 21, יכולים לבטל את ביטוח השארים בקרן הפנסיה ולהפנות יותר כסף לחסכון. תוקף הודעת הביטול הוא לשנתיים, ואם לאחריהם המצב המשפחתי עדיין בתוקף, ניתן להודיע על כך שוב לקרן.

*הכתוב כאן הוא מידע כללי ואינו מהווה ייעוץ פנסיוני, וכמו כן אינו מחליף ייעוץ פנסיוני פרטני על ידי בעל רשיון.