זכויות פנסיה וביטוח בעת מלחמה

הערה: בהמשך הפוסט יהיה מידע על אופן בירור ומיצוי זכויות מול קרנות הפנסיה וחברות הביטוח.

קרובי משפחה של משפחות ההרוגים

למשפחות ההרוגים יש מספר סוגי זכויות. ראשית, עבור הרוגים שאינם חיילי צה”ל ואנשי כוחות הבטחון (בסדיר ובשירות מילואים פעיל) בעת נפילתם, המדינה מעניקה פיצויים באמצעות הביטוח הלאומי. ראשית, הביטוח הלאומי מעניק בשל הראשון הוצאות אבל: טיפול בקבורה וסיוע במימון מצבה, טיפולים פסיכולוגיים ונפשיים ורפואה משלימה. בהמשך יש ליווי וזכויות מטעם אגף איבה ואגף שיקום של הביטוח הלאומי, סיוע בשיקום כלכלי ומקצועי, עזרה בנושאים שונים. לאחר מכן ניתנים תגמולים חודשיים לאלמן/ה, ידוע/ה בציבור, יתומים וגרושה של החלל. הסכומים תלויים במספר הילדים ומתחילים ב-9000 ש”ח בחודש. למידע נוסף

הורים שכולים, אלמנות ויתומים של חיילי צה”ל זכאים לתגמולים וזכויות מאגף משפחות, הנחה ומורשת של משרד הבטחון – למידע נוסף הורים אלמנות אחים שכולים.

זכויות במוצרים הפנסיוניים

ככל שהנפטר או הנפטרת היו מבוטחים בחסכון פנסיוני, קרובי המשפחה שלהם זכאים לתשלומים הבאים:

קרן פנסיה – קרן פנסיה כוללת זכאות לקצבת שארים, לבת/בן הזוג, ילדים עד גיל 21 והורים תלויים (בהנחה שהמבוטח לא ביטל את ביטוח השארים בקרן בשנתיים שקדמו למותו, או שהנישואים / לידת ילד היו בשלושת החודשים שלפני הפטירה). בקרן פנסיה חדשה אלמן/ה זכאי ל-60% מהשכר המבוטח לכל ימי חייהם, ויתומים זכאים לקבל 40% מהשכר הקובע עד גיל 21 – זאת בנוסף לכל תשלום מגורם ממשלתי אחר. התשלום גם יכול להיות מושפע מגובה הצבירה בקרן הפנסיה.

לעומת זאת, אם לנפטר היתה קרן פנסיה ותיקה, הקרן יכולה לקזז מפנסיית השארים כל סכום שהשאירים מקבלים מגורם אחר כגון משרד הבטחון או הביטוח הלאומי. אם תשלומים אלה גבוהים יותר מפנסיית השיאירים, הקרן תשלם את ערך הפדיון (החסכון הצבור בקרן) כסכום חד-פעמי.

ביטוח חיים / מנהלים – אם הנפטר או הנפטרת מבוטחים בביטוח מנהלים או ביטוח חיים, המוטבים או היורשים שלהם זכאים לסכום הביטוח בתוספת גובה החסכון שנצבר בקופה (בלי קשר לכל תשלום אחר). אם המבוטח קבע מוטבים בפוליסה, הם יקבלו את הכסף; ואם לא, לפי היורשים הקבועים בצו ירושה או צו קיום צוואה.

קופות גמל וקרנות השתלמות – במוצרים אלה הזכויות עוברות על שם המוטבים, ואם לא מונו מוטבים – על שם היורשים הקבועים בצו ירושה או צו קיום צוואה. המוטבים זכאים לקבל את הכסף והזכויות שנצברו בקופה או להמשיך את החסכון.

נכות ואובדן כושר עבודה – במידה ומדובר על פציעה או פגיעה, במידה והדבר קרה עקב פעולת איבה, ביטוח לאומי מפצה נפגעי פעולות איבה – פרטים בטלפון 02-6269999. כמו כן ניתן לממש קצבת נכות בביטוח הלאומי (בהליך נפרד) ובקרן הפנסיה, ואם יש ביטוח אובדן כושר עבודה – ניתן לקבל תשלום חודשי מחברת הביטוח במקום ההכנסה שנקטעה וגם תשלומים לחסכון במקומה. עם זאת, בתנאי פוליסות אובדן כושר עבודה נקבעו זכויות קיזוז לפיצויים מגורם מפצה אחר – יש לבדוק בתנאי הפוליסה (אלא אם נרכש סעיף ביטול קיזוז). בפוליסות משנת 2017 ואילך, הפוליסה תשלם עדיין 30% לפחות מהשכר המבוטח בכל מקרה.

כיצד מבררים זכויות במוצרי הפנסיה?

אם ידוע שם חברת הביטוח, קרן הפנסיה או בית ההשקעות שמנהלים את המוצרים – ניתן לפנות כמובן אליהם או לסוכן הפנסיוני לבירור הנושא.

אם לא ידוע הרכב במוצרים, החברות או שם הסוכן – ניתן להוציא מידע מקיף באמצעות המסלקה הפנסיונית, במידה ומדובר על מוצרים על שם קרוב משפחה – ניתן להוציא שאילתא מהמסלקה הפנסיונית באמצעות סוכן ביטוח בעל רשיון. סוכנים רבים מעניקים כיום שירות זה בחינם – וניתן לקבל זאת גם בחינם באמצעות פורום החוסכים לפנסיה במייל forum@pension.org.il או בטלפון 054-4574602.

פגיעה ברכוש עקב ארועי מלחמה

אם ביתכם או רכוש אחר נפגע במהלך ארועי “השבת השחורה” (7 באוקטובר 2023) או עקב נפילת רקטה, אתם זכאים לפיצויים במס רכוש. מידע נוסף ניתן למצוא כאן או במוקד טלפוני 4954* . בנוסף, לשכת סוכני הביטוח פתחה מוקד המסייע לאזרחים שרכושם נפגע גם מול חברות הביטוח: בטלפון 054-4698305.

פיטורים והוצאה לחל”ת

פוטרתם או הוצאתם לחופשה ללא תשלום בעקבות המצב במשק? מומלץ לקרוא פוסט שפרסמנו על הפסקת עבודה וזכויות הפנסיה.